Szaleni naukowcy - Antynoble

fot.: 123rf.com
Naukowcy najczęściej kojarzą się z wymądrzającymi się typami, którzy gadają o nudnych odkryciach nijak związanych z życiem przeciętnego człowieka. Coś tam sobie wymyślają, wszyscy piszą jakie to świetne i jak bardzo przyda się w przyszłości, a w gruncie rzeczy jedynie specjaliści siedzący w danej dziedzinie mają jakiś pożytek z tego, a większość badań wydaje się oderwana od rzeczywistości szarego człowieka. Coraz częściej naukowcy zajmują się błahymi problemami, za granicą można nawet napisać pracę magisterską z fizyki o tym jak działa rower.

Jak dobrze, że wymyślono coś takiego jak Antynoble (Ig Noble), pokazujące śmieszniejsze pomysły naukowców, które najpierw śmieszą, a potem skłaniają do myślenia oraz odkrycia, które nie mogą lub nie powinny być powtarzane. Dzięki nim pokazuje się więcej zabawnych korzyści z bycia naukowcem. W tym roku to już po raz 23. przyznała je redakcja „Roczników Badań Nieprawdopodobnych” wydawanego na Harvardzie, a nagrody wręczają laureaci Nagrody Nobla. Wymienię tylko moje główne typy.


Więcej tegorocznych laureatów znajdziesz TUTAJ
Nagroda z prawdopodobieństwa trafiła do zespołu, który odkrył, że im dłużej krowa leży, tym bardziej prawdopodobne jest, że niedługo wstanie. Również odkryli, że jeśli wypoczęta krowa wstanie, to trudno przewidzieć, kiedy ponownie usiądzie.

Chcesz pospacerować się po wodzie? Nagrodę Antynobla otrzymali badacze, którzy wywnioskowali, że ludzie są w stanie biegać po powierzchni wody, ale jest w tym mały haczyk – jest to możliwe na powierzchni Księżyca. Wszystkich chętnych zapraszają na wycieczki w kosmos. Tak, fizycy lubią być oderwani od ziemi.

Pokojową nagrodę dostał Aleksander Łukaszenko, który zakazał publicznego klaskania. Białoruska policja zaaresztowała klaszczącego jednorękiego mężczyznę. I teraz zapanuje pokój i cisza na ulicach Białorusi.

Psycholodzy też mają się czym poszczycić. Międzynarodowa grupa psychologów odkryła dziwny związek pomiędzy piciem alkoholu i postrzeganiem piękna. Po wielu badaniach okazało się, że niektórzy pijani sądzą, że są bardziej atrakcyjni. Pewnie łatwo było im namówić ludzi do brania udziału w badaniach. A już kiedyś pisałam jaki alkohol jest dobry.


Większość owadów nie ma problemów z poruszaniem się, kiedy Księżyc jest jasny, ale ciemniejsze noce sprawiają im problem w nawigacji. Żuczki gnojowe do orientacji  w terenie wykorzystują Mleczną Drogę. Wchodzą na swoje kulki i na nich rozpoznają jak mają iść. Są lepsi od nas, my do tego potrzebujemy różnych urządzeń…






Większość pomysłów Antynoblistów można podsumować* słowami Elzenberga: 
"Najinteligentniejsi ludzie najwięcej miewają głupich pomysłów: ich umysł jest niespokojny, w ciągłym ruchu, więc wciąż się potyka. Głupcy mają mało głupich pomysłów."


*Łukaszenki za nic nie zaliczę do tego

32 komentarze:

  1. "im dłużej krowa leży, tym bardziej prawdopodobne jest, że niedługo wstanie" Już kilkanaście razy o tym słyszałam, popularni się stali :D
    Ogólnie każdemu się zdarzy wymyślić coś głupiego i w 100% zgadzam się z cytatem na końcu :) (dopiskiem też, haha! :D)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewałam, że mogą ich wyróżnić Antynoblem, zasługują na to ;D

      Usuń
  2. Wiesz co mnie boli? To, że w Polsce są nawet naukowcy, którzy coś wynaleźli. Niestety rzadko kiedy jest to polskie, bo kraj nie ma pieniędzy na realizację. A wtedy co? Sprzedajemy patenty Amerykanom. Jakiś amerykański uczony przypisze sobie cudzy wynalazek i proszę, za jakiś czas dowiadujemy się, że ów naukowiec dostał nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki. Super, a Polaczek siedzi, ogląda i płacze, bo to jego był pomysł.

    W tych antynoblach pokojową nagrodę wręczyłabym Obamie, bo cholera co on pokojowego zrobił, bo ja nie wiem?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas nie da się stać dobrym naukowcem czy wynalazcom, nawet na uczelni mówią nam, że jeśli chcemy coś osiągnąć, to mamy wyjeżdżać za granicę i wracać dopiero jak będziemy sławni. Tyle politycy mówią o inwestowaniu w polską naukę a mniej robią, a w gruncie rzeczy jeśli chciałabym zostać naukowcem, to z Polską musiałabym pożegnać się.
      Z nagrodą pokojową w Noblach to nie raz nie zgadzałam się jak dostawała osoba, która prawie nic nie zrobiła, a były naprawdę zdecydowanie lepsze osoby. Hmm... bycie prezydentem jest już godne nagrody pokojowej? Niestety i tutaj już było widać podlizywanie się i gdzie tu szukać obiektywnych komisji?

      Usuń
  3. Myślę, że z takimi odkryciami świat jest lepszy :D chociaż szkoda, że pewnie za pieniądze podatników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej niech na to idą pieniądze, niż na te wszystkie wojny.

      Usuń
  4. Może maksyma "nieważne, jak o nas mówią, ważne żeby mówili" dotyczy nie tylko celebrytów, ale i naukowców? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj chyba tak, ale to i tak jest o niebo mądrzejsze niż pomysły celebrytów:)

      Usuń
  5. haha, fajne, fajne, chętnie w wolnym czasie się zagłębię w ten temat. a ten ostatni cytat pomógł mi wiele zrozumieć- już wiem, skąd czasem rodzą mi się w głowie takie głupoty ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj w gronie inteligentnych osób ;P

      Usuń
  6. Cieszę się, że będę inżynierem, spore pole do popisu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ludzka wyobraźnia i pomysły nie znają granic ;) też czasem uważam że niektórzy ludzie zajmując się błahostkami zostają naukowcami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według tego myślenia to i ja kwalifikuję się do naukowców. W sumie trochę rzeczy badam...

      Usuń
  8. Czy to coś to kleszcz na tle gwieździstego nieba?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno jest to żuczek gnojowy, tak twierdzi angielskojęzyczny internet:)

      Usuń
  9. Informacje i "odkrycia" dotyczące krów są zdecydowanie przełomowe, od dziś wszystko w moim życiu się zmieniło a hierarchia wartości przewróciła do góry nogami :)

    OdpowiedzUsuń
  10. no to musze jechać znaczy sie lecieć na Księżyc pochodzić po wodzie ^^ a czytając fragment o krowach się troche śmiechnełam ;p

    hehe na początku było ciężko póżniej juz lepiej a teraz znowu mam kryzys, przez tą pogodę ;p ale jakoś mi się udaje zwlec z tego wyra chociaż strasznie mnie kusi xd

    OdpowiedzUsuń
  11. Słyszałam już wcześniej o Antynoblach. Pomysł z dystansem i inteligentnym humorem, a takie szanuję najbardziej. :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Spadłem z krzesła czytając o tych żukach :D

    OdpowiedzUsuń
  13. "im dłużej krowa leży, tym bardziej prawdopodobne jest, że niedługo wstanie" zniszczyło mnie :D epickie po prostu :)

    OdpowiedzUsuń
  14. A mnie się wydaje, że wszelkie konkursy, rankingi i inne cuda, to są o kant pewnej części do rozbicia. Wszytko na potrzeby mediów. Co z tego dla ludu wynika? Nic! Tak jak nic nie wynika, z tego, że Kasia Cichopek jest sexy mamą. Jedyne co było fajne, że na światło dzienne dla publiki dotarły wiad. o durnocie wynalazców. Od tyle.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawe bardzo :P Widocznie jestem całkiem inteligentna, bo połowę z tych tez jestem w stanie zrozumieć i może nawet byłabym w stanie do nich sama dojść. A takie nagrody to bardzo fajny pomysł. Ludzie z dystansem mniej męczą a i rozerwać potrafią :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Liczy się umiejętność wynalezienia czegoś :D Są naukowcami bo na to wpadli, a inni pewnie na TAKIE rzeczy nigdy nie wpadli jako na odkrycie :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Krowy wygrały! :) Maaatko, naprawdę przestawia sie im w głowach. :)
    _____________
    Oj tak, pajęczyna na twarzy również wyprowadza mnie z równowagi, ale szybko wracam do siebie. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Z tą krową to niezłe, hehe ;p
    A co do badania z alkoholem, to chyba rzeczywiście chętnych mieli sporo ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Polakom brak pewności siebie, niektórzy za granicą, wymyślają abstrakcyjne rzeczy i są z tego dumni, my jak wymyslimy coś na prawdę dobrego, to brak nam pewności siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam już o tym, popłakać się ze śmiechu można ;D Dziwuje mnie wielce ludzka wyobraźnia ;D

    OdpowiedzUsuń
  21. Hahahahahaahhahahahahahah to było wprost genialne. Świetne te antynoble, na prawdę potrafią humor człowiekowi poprawić XD

    OdpowiedzUsuń
  22. Popłakałam się ze śmiechu czytając o zdobywcach nagrody w dziedzinie prawdopodobieństwa. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Nagroda z prawdopodobieństwa jest najlepsza, śmiałam się z tego przez kilka minut. :D

    OdpowiedzUsuń
  24. W sumie też często wymyślam w niezbadanym zakątku świata jakim jest mój mózg różne takie naukowe głupotki, więc jeśli chodzi o te antynoble, dla mnie też może być jakaś nadzieja :D

    OdpowiedzUsuń



Napisz opinię o moich wypocinach, o pogodzie lub o czym chcesz, róbta se co chceta :D
A morze ja robić za dórzo błenduw?
Jeśli coś tutaj wydaje się dziwne i głupie to spójrz jeszcze raz na tytuł bloga;)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.